Kdo vás odtáhne po nehodě? Šéf policie varuje před návrhem poslance ANO

K nehodám na dálnici by měly vyjíždět jen firmy se smlouvou od Ředitelství silnic a dálnic. Policejní prezident Jan Švejdar tvrdí, že se to řidičům prodraží. A že jde jen o byznys pro několik vyvolených.


Co se jednou stalo poslanci hnutí ANO Josefu Kottovi, zažilo už hodně řidičů.

Kvůli nehodě uvázl před Brnem v koloně. A jen nevěřícně sledoval, jak si odtahové služby neumí poradit. První zjistila, že na odstranění nabouraných aut nestačí. Takže musela přijet další, tentokrát s jeřábem.

Celé to trvalo dvě hodiny, zatímco dálnice D1 stála. „To je přece hrozné,“ říká poslanec Kott.

A později prý vymyslel, jak na to: do zákona navrhl zanést povinnost, která by zakázky na odtahy aut na dálnici svěřila do rukou jen úzkého okruhu firem, s nimiž spolupracuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Právě ty jsou podle Kotta schopny následky havárií rychle a spolehlivě zlikvidovat.

Proti jsou ale téměř všichni, kteří do toho mají co mluvit.

Například pojišťovny se svými asistenčními službami nebo Ministerstvo dopravy. A do sporu se podle zjištění Seznam Zpráv vložil i policejní prezident Jan Švejdar.

Ministru dopravy Karlu Havlíčkovi (za ANO) poslal dopis, v němž přímo varoval, aby taková změna prošla. Podle policejního prezidenta by vedla k vytvoření monopolu, který by jen tahal z kapes řidičů víc peněz. A čekání v kolonách na dálnicích by naopak prodloužil.

Policejní šéf: Vznikne monopol

Ředitelství silnic a dálnic má pro odtahy na dálnici D1 vysoutěžené tři firmy. Mají například podmínku, že musejí po havárii na dálnici odstranit překážky v provozu do třiceti minut.

Zároveň ale od roku 2009 provozují pojišťovny vlastní službu: centrum napojené na policii, které vysílá k nehodám vlastní odtahovky. Typicky v případech, kdy se řidič dostane na dálnici do potíží a volá asistenční službu, kterou mu nabízí jeho pojišťovna v rámci povinného ručení.

Takže to dnes funguje tak, že když na místo nehody přijede policie, řidič už má objednanou svou odtahovku. Ostatně podle zákona je povinen auto, slovy zákona „překážku“, odstranit. Když to neudělá, přechází povinnost na vlastníka dálnice. Takže policista zavolá na ŘSD a to na místo vyšle své nasmlouvané odtahovky (náklady pak musí řidič zaplatit).

Návrh poslance ANO Kotta by tohle změnil. Zjednodušeně: řidič by neměl na vybranou, odtáhnout by ho vždycky přijela jen jedna z firem pracujících pro ŘSD.

„Stát by měl řidičům pomáhat, ale zatím chce systém zabetonovat pro několik firem,“ myslí si Vojtěch Razima z protikorupčního sdružení Kverulant, které se tématem odtahů na dálnicích dlouhodobě zabývá.


A ostatně stejně argumentuje i policejní prezident Švejdar v dopise adresovaném ministru dopravy Havlíčkovi. Píše, že řidič má mít právo si odtahovku vybrat – navíc když si asistenční služby platí v povinném ručení.

V praxi se pak podle Švejdara může stát, že si řidič zavolá svou odtahovku, například od pojišťovny, a když policista přijede k nehodě, objedná – v duchu návrhu poslance Kotta – ještě službu se smlouvou s ŘSD.

Takže se na místě sejdou dvě odtahovky – a tím pádem bude muset řidič jeden výjezd zaplatit ze svého. Protože proč by pojišťovna hradila obě služby?

Do třetice: podle policejního šéfa Švejdara hrozí, že se časy odtahů prodlouží. Pakliže totiž přijede k havárii jako první řidičova odtahovka z pojišťovny, policista ji stejně nebude moci nechat auto naložit. Podle zákona bude mít zkrátka povinnost počkat na odtahovku od ŘSD.

A nadto odtahy nezajišťuje jen ŘSD nebo pojišťovny. Své firmy mají objednané třeba i leasingové společnosti.

„Motorista nebude dopředu znát cenu nuceného odtahu. Budou vznikat problémy s úhradou nákladů za tyto nesmluvní odtahy. Motorista nebude chtít náklady hradit, protože má předplaceny své asistenční služby. Pojišťovny nebudou proplácet náklady za odtahy, které neobjednaly. Hrozí i zadržování vozidla odtahovou společností v případě neuhrazení předražených cen,“ vypočítává dále v dopise možné problémy policejní prezident Švejdar.


„V praxi se stává, že se čeká na asistenční službu dané pojišťovny. Ta je zpravidla zajišťována řadou smluvních partnerů, obvykle drobných živnostníků, s nedostatečnou kapacitou techniky a v nedostatečném počtu, a tak se čeká na příjezd i několik hodin, což se mnohdy nepříjemně dotkne i několika stovek až tisíců projíždějících automobilů, které musejí čekat v nekonečné koloně,“ vyjádřil se před časem pro deník Právo předseda Sdružení odtahových služeb Václav Jakeš, který je zároveň jednatelem společnosti Pretol, jedné ze tří odtahových firem, které nyní pro ŘSD na D1 pracují.

Poslanec Kott nedokáže říct, z jakých dat vycházel, když ve Sněmovně mluvil o špatných zkušenostech s odtahovkami mimo ŘSD. Sám uznává, že žádnou analýzu potvrzující, že jiné odtahovky než ty, které má nasmlouváno ŘSD, pracují špatně, neviděl. A analýzu nemá ani Ministerstvo dopravy.

„Pan poslanec totiž řeší problém, který nikdo jiný nevidí – vidí ho jen on sám. Současný stav funguje a nikdo změnu ve skutečnosti nepotřebuje,“ tvrdí Ondřej Polanský, poslanec za Piráty.

„Já mám vlastní osobní zkušenost,“ odkazuje poslanec Kott na historku z úvodu článku, kdy stál několik hodin na dálnici před Brnem. Ale jak může vědět, která odtahovka tam tehdy zmatkovala? Jestli to byla firma od ŘSD, nebo nějaká jiná? „Předpokládám, že to nebyla odtahovka vysoutěžená ředitelstvím dálnic,“ říká Kott s odkazem na to, že firmy s kontraktem od ŘSD podle něj pracují kvalitně.

Ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek však říká, že už dříve nabídl ředitelství dálnic, že odtahovky pojišťoven budou dodržovat stejné podmínky, k jakým se zavázaly smluvní odtahovky ŘSD. A navrch podle něj chtěly pojišťovny přidat ještě online monitoring, kdy by bylo možné na dálku sledovat, kde se stala nehoda a v jaké fázi je odstraňování.

„Ředitelství silnic a dálnic na to vůbec nereagovalo,“ říká Matoušek z České kanceláře pojistitelů.


Rozhodnou poslanci

Kottův návrh Sněmovna začátkem letošního roku vrátila do druhého čtení, v němž mohou poslanci měnit znění zákonů. Tehdy se proti změně v odtazích postavilo i Ministerstvo dopravy společně s poslanci hospodářského výboru.

Ministerstvo vysvětluje, že podle jeho zkušeností často dokáže odtahovka přivolaná řidičem dorazit na místo nehody rychleji než ta pracující pro ředitelství dálnic. A totéž zmiňuje v dopise ministrovi dopravy Havlíčkovi i policejní prezident Švejdar.

„Důvodem je mimo jiné i nedostatečný počet nasmlouvaných odtahových služeb ze strany ŘSD a současně nedostatečné kapacity, kam by měla být vozidla odstavována,“ popsal Švejdar zkušenosti dálničních policistů.

Návrh poslance Kotta zatím stále čeká na projednání, podle posledních zpráv ze Sněmovny by se teoreticky měl dostat na program příští týden. Ale jisté to není, protože poslanci před sebou valí několik desítek změn v zákonech.                           zdroj:https://www.seznamzpravy.cz