Neskutečně krutý omyl připravil o život 269 lidí. A přinesl nám GPS

Rádio G6 - Admin

Stalo se tak 1. září 1983, v době studené války, kdy se napětí mezi USA a Sovětským svazem vystupňovalo na takovou úroveň, jaká nenastala od dob kubánské raketové krize v roce 1962. V důsledku souběhu několika nešťastných náhod a selhání radaru díky lidskému faktoru bylo sestřelen korejský civilní letoun.

 

K této události přispěla Strategická obranná iniciativa spojených státu, tzv. Star Wars – Hvězdné války, čili plánované rozmístění raket Pershing II v Evropě a největší cvičení tichomořské flotily od druhé světové války „Fleet Ex 83“, v severním Tichém oceánu poblíž Aleutských ostrovů. Většina z těchto ostrovů patří americkému státu Aljaška, ale některé z nich i Sovětskému svazu.

 

Vojenská hierarchie Sovětského svazu, zejména stará garda, tzv „jestřábi“, v čele s generálním tajemníkem strany Andropovem a ministrem obrany Ustinovem, považovali tyto akce Američanů za agresivní a destabilizující. Otevřeně projevovali značnou obavu, že americký prezident Ronald Reagan plánuje preventivní jaderný útok proti Sovětskému svazu. Andropov k tomu ještě trpěl „maďarským komplexem“. Když vypukla v roce 1956 v Maďarsku revoluce, z oken sovětského velvyslanectví v Budapešti viděl, jak jsou maďarští soudruzi věšeni na pouliční lampy. Spustil proto nyní operaci RYaN (Raketno-jaděrnoje napaděnije) tedy Útok jadernými raketami. Účelem této špionážní operace bylo odhalení amerických válečných plánů proti Sovětskému svazu a následní včasné varování.

 

 

Mezinárodní skandál! Izrael sestřelil dopravní letadlo! Kdo udělal osudnou chybu?

Letadla z amerických letadlových lodí potom během cvičení opakovaně narušovala vzdušný prostor nad vojenskými objekty sovětských Kurilských ostrovů. SSSR tam na testovacím polygonu „Kura“ testoval svoje rakety, což obvykle celkem zblízka sledoval průzkumný letoun amerického letectva Boeing RC-135. Zároveň tudy vedl letecký koridor pro korejskou civilní dopravu, což bylo pochopitelně zvláště nebezpečné. Proto nakonec bylo v době přeletů civilních letů kolem poloostrova Kamčatky vymezeno bezpečnostní pásmo.

Boeing 747 na pravidelném letu korejské letecké společnosti Korean Air Lines 007 (KAL 007) mířil 1. září 1983 z New Yorku do Soulu přes Anchorange na Aljašce, kde doplnil palivo. Na další cestě se kvůli navigačnímu omylu odchýlil od svého původního kurzu a omylem a nechtěně narušil zakázaný sovětský prostor v době, kdy se poblíž nacházel i americký špionážní letoun. Korejské letadlo spadlo do moře v blízkosti malého ostrova Moneron (4,2 km) v Japonském moři, západně od Sachalinu. Na palubě zahynulo všech 269 cestujících a posádky.

 

 

Když husy sestřelí letadlo. Jeho zázračná záchrana před deseti lety stále dojímá a budí úžas. Co se stalo?

 

Sestřelení civilního letadla jako takového, SSSR nakonec popřít nemohl, ale dařilo se mu ho tajit až do roku 1993, tedy zhruba 10 let. Poté se SSSR snažil incident aspoň „zamaskovat a tvrdil, že šlo o špionážní let a provokaci ze strany USA. Bílý dům naopak obvinil Sověty z maření pátracích a záchranných akcí, protože ostrůvek Moneron o rozloze 30 km2 leží v sovětských výsostných vodách. Aby bylo možné takovým incidentům lépe předcházet, Ronald Reagan rozhodl, že tehdy teprve ještě vyvíjený armádní systému GPS bude uvolněn i pro civilní účely a posílí tím stávající radarové systémy.

 

 

zdroj: https://nasregion.cz