Elektromobily z Číny si razí vlastní cestu do Evropy. A to doslova

Leapmotor pošle do Evropy 2 500 elektromobilů na první plavbě lodi Grande Tianjin. Další čínští výrobci následují model BYD a kontrolují dodávky.

Loď Grande Tianjin má 19. srpna vyplout ze Šanghaje do Evropy s nákladem 2 500 elektromobilů od společnosti Leapmotor. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o další zásilku. Tato cesta však znamená něco hlubšího: Leapmotor je jedním ze skupiny čínských výrobců, kteří se již nespoléhají pouze na tradiční mezinárodní logistiku.

Je to cesta, která je součástí dohody společnosti Leapmotor International s lodní společností Grimaldi, která od roku 2022 zajišťuje pevnou kapacitu pro měsíční přepravu tisíců vozidel z Asie do Evropy. To znamená, že nemusí soutěžit o místo na cizích lodích: její přeprava je zajištěna a naplánována na měsíce dopředu.

Mladý výrobce, který má ambice dobýt svět

Leapmotor je čínský výrobce elektromobilů založený v roce 2015 v Chang-čou. Donedávna se mimo svou domovskou zemi příliš neprojevoval, to se však změnilo. Za prvních sedm měsíců roku 2025 prodal více než 270 000 kusů, což je o 149 % více než v předchozím roce. A není v tom sama: stojí za ní Stellantis, čtvrtá největší automobilová skupina na světě.

Obě společnosti založily v roce 2023 Leapmotor International, společný podnik se sídlem v Amsterdamu, v němž má Stellantis 51% kontrolu. Cílem je distribuovat modely Leapmotor mimo Čínu, počínaje Evropou.

Plán na expanzi

Společnost Grimaldi, jedna z největších lodních společností na kontinentu, objednala sedm nových vozů PCTC (Pure Car and Truck Carrier), aby posílila tuto trasu. Jedná se o lodě typu ro-ro, které jsou speciálně navrženy pro přepravu kolových vozidel – od osobních až po nákladní – která vjíždějí a vyjíždějí přes rampy a jsou uložena na garážových palubách.

Loď Grande Tianjin je první z této řady, postavila ji společnost Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS), je připravena na přepravu čpavku a má kapacitu přibližně 9 000 automobilů na jednu plavbu. Tato funkce amoniak-ready znamená, že plavidlo je připraveno přizpůsobit se budoucím udržitelnějším palivům, jako je čpavek, který je považován za slibnou alternativu ke snížení emisí uhlíku v lodní dopravě.

Hlavním modelem této první dodávky je Leapmotor B10, kompaktní elektrické SUV postavené na nové platformě LEAP3.5 a dostupné se dvěma variantami baterií: jedna s dojezdem až 361 km a druhá s dojezdem 434 km. Nabízí rychlé nabíjení a 17 pokročilých asistenčních systémů pro jízdu a inteligentní rozhraní. Tyto systémy zahrnují technologie, jako je adaptivní tempomat, asistent pro udržování v jízdním pruhu a automatické nouzové brzdění, které výrazně zvyšují bezpečnost a komfort řidiče.

Společnost BYD vytyčila cestu, Leapmotor v ní pokračuje

V lednu 2024 uvedla na trh svou první megalomanskou loď Explorer No.1 s kapacitou 7 000 osob a debutovala s ní dodávkou tisíců elektrických vozidel do Evropy.

Od té doby se její flotila rozrostla o nové autovraky, včetně BYD Shenzhen, největšího na světě ve své kategorii, který je schopen přepravit 9 200 aut na jednu cestu. Strategie je jasná: snížit náklady, zrychlit dodávky a mít plnou kontrolu nad vývozem.

Další značky se připojují
Společnost SAIC, vlastník MG, již uvedla na trh Anji Ansheng s kapacitou 9 500 vozidel a Anji Soundness, který pokrývá trasy do Velké Británie, Nizozemska, Belgie a Německa. Do roku 2026 chce provozovat 22 zaoceánských plavidel.

Společnosti Geely, Chery a NIO rovněž projevily zájem o zprovoznění vlastních automobilových dopravců nebo o pronájem vyhrazených tras, čímž se upevňuje trend, kdy čínské značky stále více kontrolují svou námořní logistiku. Pro čínské výrobce elektromobilů je zajištění vlastních lodí nebo pronajatých tras spíše strategickým cílem než luxusem. Tímto způsobem chtějí:

Snížit náklady na dopravu.
Vyhnout se úzkým místům v přístavech a na frekventovaných trasách.
Zkrátit dodací lhůty k prodejcům a zákazníkům.
Zaručit stabilní tok vývozu i v době nejvyšší poptávky.
Na tak konkurenčním trhu, jako je evropský, může rychlost a logistická předvídatelnost znamenat rozdíl mezi prodejem a vyřazením. Tato strategie jim navíc umožňuje rychle se přizpůsobit výkyvům trhu a specifickým požadavkům evropských spotřebitelů, kteří stále více oceňují udržitelnost a efektivitu dopravy.

zdroj: https://www.msn.com

Napsat komentář