Boj o váš čas – co nás sociální sítě skutečně stojí
Dnes začnu trochu vážným tématem, ale slibuji, že se to pak zlepší. Tečky na této obrazovce představují dospělý život v měsících, při předpokládané délce života 90 let. Pokud je vám tedy právě 18 let, tohle je optimistický odhad měsíců, které vám zbývají. Chvilku si to nechte projít hlavou. Pravděpodobně to není tolik, kolik byste čekali. A je mi líto, ale bude to ještě horší, protože asi třetinu toho času strávíte spánkem. V průměru 126 z těch měsíců strávíte ve škole a v práci. Asi 18 měsíců strávíte řízením, 36 vařením a jídlem, 36 domácími pracemi a pochůzkami a asi 27 v koupelně a péčí o osobní hygienu. To vám optimisticky zbývá 334 měsíců na všechno ostatní.
Tady si tedy odškrtáváte položky ze svého seznamu věcí, které chcete stihnout. Tady můžete následovat své vášně, cestovat po světě a zanechat svou stopu. To, jak tento čas strávíte, bude určovat kvalitu vašeho života. Ale tento čas není jen něco, co strávíte, je to také něco, co investujete. Protože to, co s ním uděláte, doslova určí, jakým člověkem se stanete.
Tělo, mysl a charakter, které budete mít v budoucnosti, jsou aktivně formovány tím, jak se rozhodnete využít svůj čas dnes. Zastavte se na chvíli a zeptejte se sami sebe, co chcete dělat s tím volným časem? Co chcete dělat, co jste ještě neudělali? S kým chcete ten čas trávit? Do čeho se vyplatí investovat? Vsadil bych se, že vás pravděpodobně nenapadlo procházení sociálních sítí, sledování seriálů a hraní videoher. Ale dnes průměrný 18letý mladík ve Spojených státech tráví 93 % svého volného času sledováním obrazovky. A to nepočítám čas strávený ve škole. Zamyslete se nad tím, jak je to smutné.
Představte si, že se dožijete 90 let, uvidíte vizualizaci toho, jak jste strávili veškerý svůj čas po 18. roce věku, a zamyslíte se nad všemi věcmi, které jste mohli udělat, ale neudělali jste je, protože vás něco rozptýlilo. A také se zeptejte sami sebe, co si myslíte, že by s vámi udělalo více než 26 let strávených před obrazovkou? Do čeho je to investice? Jak by vás to změnilo? Je dobře známo, že existuje souvislost mezi dlouhou dobou strávenou před obrazovkou a duševními problémy, jako je deprese a úzkost. V poslední době však začínáme odhalovat také kognitivní důsledky nadměrného používání technologií.
Když zíráme na obrazovky, neustále přepínáme svou pozornost mezi různými informacemi. Průměrná délka videa na TikToku je asi 15 sekund a více než 55 % webových stránek je prohlíženo po dobu 15 sekund nebo méně. A pokud přepínáte svou pozornost každých 15 sekund v průměru 8 hodin a 39 minut denně, trénujete se v chronické rozptýlenosti. Zamyslete se nad tím, jaký to bude mít dopad na vaši kariéru, vaše vztahy a vaši schopnost věnovat se věcem, které jsou pro vás nejdůležitější. Následky času stráveného před obrazovkou se bohužel neomezují pouze na naše duševní zdraví a kognitivní funkce.
Každá platforma sociálních médií totiž nese poselství, které ovlivňuje to, čemu věříme. Ovlivňují způsob, jakým vnímáme sami sebe a svět, a to čistě na základě toho, jak jsou navrženy. Instagram v podstatě říká, že vaše hodnota je do značné míry definována tím, jak vypadáte a co děláte na dovolené. Nutí vás zachytit všechny nejvýznamnější okamžiky vašeho života na kameru a sdílet je s celou vaší sociální sítí. A implicitně říká, že je cennější mít 1 000 lidí, kteří vám poskytnou přechodné sociální uznání, než pár lidí, kterým na vás hluboce záleží, i když nemáte zrovna nejlepší den.
Snapchat v podstatě říká, že kvalitu našich vztahů nejlépe měří frekvence naší komunikace, bez ohledu na to, co vlastně říkáme. Získáte bod do své Snapchat série, i když jen pošlete fotku svého profilu s popiskem série. Twitter (X) říká, že vše, co stojí za to říct, lze a mělo by být zredukováno na libovolný počet znaků. Říká, že svět je černobílý. Že je důležitější být informován o všem, než být hluboce informován o čemkoli. A když začnete porovnávat zprávy, které tyto platformy vysílají, se zprávami technologií z minulosti, začnete tušit, o co bychom mohli přijít. Protože vnitřní struktura knihy říká, že svět je složitý a jeho pochopení vyžaduje čas. Nutí nás vžít se do situace jiných lidí a vidět věci z jejich perspektivy v kontextu.
A nutí nás soustředit se na jednu myšlenkovou linii po delší dobu, což rozvíjí naši pozornost. A dopis nám říká, že naše komunikace nemusí být častá. Musí být jen hluboká. Když to všechno zohledníte, rychle vám dojde, že příležitostné náklady tohoto času stráveného před obrazovkou nelze vypočítat. A nikdy jsem tuto vizualizaci neukázal nikomu, kdo by skutečně chtěl strávit 93 % svého zbývajícího volného času zíráním na obrazovku. Existuje tedy výrazný rozdíl mezi tím, kolik času podle nás stojí za to strávit před obrazovkou, a kolik času jí skutečně věnujeme. Je důležité si uvědomit, že to není náhoda.
Je to záměrné. Je to důsledek obchodního modelu, jehož pobídky jsou zásadně v rozporu s vaším blahobytem. Protože vy jste produkt, který sociální média prodávají. Tyto služby jsou zdarma, protože na vás vydělávají. Zisk jim přináší to, že pomáhají inzerentům měnit vaše budoucí chování, ať už jde o to, kde trávíte čas, jak utrácíte peníze, nebo dokonce koho volíte. Aby toho dosáhli, musí udělat dvě věci. Musí zjistit, které reklamy na vás budou mít vliv, a to tak, že o vás shromáždí co nejvíce údajů. A pak vám musí ukázat co nejvíce těchto reklam. Sociální média jsou tedy zdarma, protože za ně platíte svým časem. Jejich zisk je přímo spojen s tím, jak dlouho vás dokážou přimět ke scrollování. A všechny platformy sociálních médií mezi sebou soupeří o to, aby získaly co nejvíce vašeho volného času.
Pojďme si udělat myšlenkový experiment. Zeptejte se sami sebe, kolik byste zaplatili za svou oblíbenou platformu sociálních médií, kdyby vám účtovala měsíční poplatek za předplatné? Vyberte si aplikaci, kterou používáte nejčastěji. Zvedněte ruku, pokud byste zaplatili alespoň 100 korun měsíčně. Dobře. A co 200 korun měsíčně? 400 korun? Už nevidím žádné zvednuté ruce.
Pojďme si rychle spočítat, kolik vlastně platíme za aplikaci jako TikTok. Předpokládejme, že si ceníte svého času 400 korun za hodinu. A na platformě trávíte dvě hodiny denně. Nebo 30 dní v měsíci. Takže za TikTok efektivně platíte 24 000 korun měsíčně. Když začnete provádět tento druh analýzy, rychle vám dojde, že většina z nás za sociální média drasticky přeplácí. Mám na vás následující prosbu. Zjistěte, co pro vás znamená získat z platforem sociálních médií co nejvíce. Abyste to mohli udělat, musíte udělat dvě věci. Musíte se zeptat sami sebe, jakou hodnotu vám tyto služby poskytují?
A za druhé, musíte se zeptat, kolik vašeho času má tato hodnota cenu? Chci jasně říci, že neříkám, že sociální média nemají žádnou hodnotu. Mohou být neuvěřitelně mocným nástrojem. Mohou podporovat vztahy. Mohou vám přinést nové nápady. Mohou dokonce vyvolat sociální hnutí. Musíme se ale naučit je používat s mírou. Nenechte se dožít 90 let, abyste se ohlédli za svým životem a uvědomili si, že zatímco jste se snažili vyhnout pocitu, že něco promeškáte, ve skutečnosti jste přišli o život. Volný čas je vaším nejcennějším zdrojem. Nerozdávejte ho zadarmo. Děkuji.
Překlad: David Formánek
