Už za tři roky nám budou auta aktivně hlídat rychlost
Evropská unie, respektive její zastupitelé rozhodli, že od roku 2022 budou mít všechna nová auta povinně několik nových bezpečnostních prvků navíc. Tím, který rozpoutal asi nejvášnivější diskuze, je automatický omezovač rychlosti, jenž dohlédne na to, abychom striktně dodržovali zákonem nařízenou maximální rychlost.
Článek
Pamatujete si, jak jsme vám už několikrát říkali o tom, že jak automobilky, tak také zákonodárci schovávají za slovo bezpečnost velkou spoustu omezení a nařízení? Dnes k tomu seznamu můžeme přidat pojem automatický omezovač rychlosti. Informaci přinesl web autoexpress.co.uk, ale velmi rychle se rozšířila do celého světa. Dotkne se totiž úplně každého, kdo alespoň někdy sedá za volant. A to je opravdu velká spousta lidí.
Evropský parlament rozhodl, že od roku 2022 musí být auta bezpečnější než dnes a že k tomu dopomůže systém automatického dodržování maximální povolené rychlosti. Společně s ním bude povinné, aby všechna nově vyrobená auta měla od tohoto roku také asistent pro udržování jízdního pruhu, systém detekce únavy řidiče, couvací kamery a také přípravu pro kontrolu přítomnosti alkoholu v dechu řidiče. A to již od základních výbav, nemělo by to tedy fungovat jako dnes, kdy většinu těchto asistentů automobilky nabízejí, ale jen za tučný příplatek.
Ale zpět k omezovači rychlosti. Některá moderní auta ho nabízí již dnes. Systém vozidla vás umí upozornit na to, že překračujete rychlost a zároveň vám ukázat rychlost aktuálně platnou pro úsek, po kterém jedete. Chytrý tempomat vám pak může svým způsobem zakázat překročit maximálně povolenou rychlost nebo naopak udržet vámi navolenou rychlost. To je ale EU málo. Ta chce, aby nově naprogramovaný systém prostě řidiči překročit rychlost nikdy nedovolil. V první fázi zavádění tohoto opatření by mělo jít systém lehce vypnout, ovšem podle EU to tak bude jen dočasné, aby si řidiči na tuto nepříjemnost zvykli. Po nějaké době úřady přitvrdí a systém přikáží povinně a tak, aby nešel deaktivovat.
EU doporučila, aby systém fungoval podobně jako třeba bezpečnostní pásy. Pokud se nepřipoutáte, bezpečnostní systém vás na to akusticky upozorňuje tak dlouho, a tak nepříjemně, dokud se nepřipoutáte nebo vám nepřeskočí. Omezovač rychlosti by měl v první fázi fungovat na podobném akustickém upozornění o překročení rychlosti. Pokud se zase vrátíte na maximální povolenou rychlost, ztichne. Pokud ne, bude na to upozorňovat, dokud to neuděláte nebo s hrůzou v očích od auta neutečete a nepůjdete raději pěšky. Jak už jsme řekli, v další fázi pak přijde omezení reakce vozidla na plynový pedál v ten moment, kdy budete mít tendenci překročit rychlost.
zdroj: garaz.cz