Paní učitelko, promiňte, nemám data. Školáci se omlouvají z on-line vyučování
Distanční vzdělávání na základních školách může znamenat pořádný průšvih. Vyplývá to z dosavadních zkušeností středních škol. Tam se totiž začínají množit případy, kdy rodiče své děti omlouvají z on-line výuky kvůli nedostatku dat. Mobilní operátoři tvrdí, že lze využít zvýhodnění nabídky datových tarifů. Rodiče mají o pomoc požádat samotné školy nebo neziskové organizace.
„Dobrý den, paní učitelko, omluvte Františka z on-line výuky. Už mu došla data a nová mu budu moci koupit, až mi přijde výplata.“ Takovou zprávu obdržela učitelka matematiky a ekonomických předmětů Střední školy stavební a strojní Teplice (SŠSST). Pedagožka si přála zůstat v anonymitě, redakce CNN Prima NEWS ale její totožnost zná. „Počítám, že to bude čím dál větší problém. Mí studenti sice mají zařízení, pomocí kterých se mohou k on-line vyučování připojovat, ale ne všichni mají doma wi-fi síť. Takže je jen otázka času, kdy jim dojdou mobilní data,“ řekla CNN Prima NEWS.
Také podle Aleše Frýdla, ředitele SŠSST většina studentů jeho školy disponuje technikou, jejímž prostřednictvím může s učiteli komunikovat přes internet. „Pokud se student nemůže účastnit přímo on-line výuky, nastupují další možnosti. Jako škola řešíme povinnou distanční výuku několika způsoby, přičemž on-line výuka je jedna ze součástí celého systému, v němž internet hraje důležitou roli,“
Učitelé tedy umisťují týdenní obsah látky (přípravy, prezentace, látku ke studiu či domácí úkoly) do systému Edookit. Současně s tím navazují i on-line spojení se žáky. Pokud se studenti nemohou on-line výuky zúčastnit, stahují si materiály z Edookitu. Vypracované úlohy pak posílají ke kontrole vyučujícímu. Pokud žáci nemají tuto možnost, mohou si vyzvednout vytištěné verze ve škole. „K tomu je nabádá vyučující daného předmětu i jejich třídní učitel. Doposud to bylo u nás jednoduché, žáci chodili každý druhý týden na odborný výcvik a látku si tak jednoduše vyzvedli a odevzdali,“ vysvětlil Frýdl s tím, že praktické vyučování úterkem skončilo.
Pomohou operátoři či neziskovky
Co se týče vlastního připojení, škola podle něho má prakticky nulové šance, jak posluchačům pomoci. To je prakticky plně v rukou mobilních operátorů. „Na základě zkušeností z jarního uzavření škol jsme v září připravili speciální nabídku pro aktuální potřeby a situaci škol a jejich žáků. Školy si za příspěvek MŠMT ve výši 20 000 korun na učitele mohou pořídit buď dva notebooky s bezdrátovým internetovým připojením nebo až 20 modemů pro bezdrátové připojení žáků. Součástí nabídky je startovací balíček 100 GB na 30 dnů, který ke každému notebooku či modemu získávají zdarma,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Kateřina Mikšovská, tisková mluvčí O2. Podle ní jsou to právě učitelé, kteří by měli situaci v rodinách znát a v případě potřeby tuto pomoc nabídnout.
„Nyní jsme se rozhodli co nejrychleji podpořit zaměstnance nemocnic a hygienických stanic a pomoci vládě s eRouškou. O dalších opatřeních a formách pomoci budeme informovat v dalších dnech,“ řekla CNN Prima NEWS Kateřina Mikesková, tisková mluvčí T-Mobilu. Vodafone pak nabízí zvýhodněné studentské tarify. „Studenty, kteří jsou nyní často odkázáni na distanční výuku a vzdělávání, aktuálně podporujeme tarifem s neomezenými daty. Nejméně do konce října bude platit výhodná cena 599 korun pro všechny, kteří si tarif pořídí. Tarif obsahuje neomezený objem dat, neomezené volání i SMS,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Ondřej Luštinec, tiskový mluvčí Vodafonu.
Žáci a studenti z ekonomicky slabších rodin mají ovšem možnost obrátit se se žádostí o pomoc také na neziskové organizace. Ty totiž s mobilními operátory v tomto ohledu rovněž spolupracují a mají nástroje, jak větší datový objem těmto rodinám navýšit. Podle operátorů jde o efektivnější způsob zacílení dat pro ty, kteří si je kvůli své ekonomické situaci nemohou dovolit. Jarní zkušenosti totiž ukázaly, že se množily případy, kdy navýšená data byla v rodinách zneužívána jinými členy domácnosti. Běžně se prý stávalo, že si je přesdíleli rodiče, kteří je využívali ke své práci nebo zábavě.
Základky zatím stíhají
Problém je ale také ve zmíněném dvacetitisícovém příspěvku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Lze ho totiž využít pouze na nákup techniky, a navíc jej mohou čerpat jen základní školy. Ze středních škol pak pouze víceletá gymnázia. Ostatní mají smůlu. „Předně je potřeba říci, že vybavení škol je v první řadě povinností jejich zřizovatelů. Střední školy měly v posledních letech možnost využití financí z evropských prostředků. Například přes krajské akční plány mohly využít 2,2 mld. korun na modernizaci, a to včetně modernizace ICT vybavení,“ sdělila CNN Prima NEWS tisková mluvčí MŠMT Aneta Lednová. Střední školy tak jsou podle ministerstva v mnohem lepší situaci než základní, a proto úřad Roberta Plagy (za ANO) směřoval finance právě do škol základních. Podle Chalupného zatím škola nemusela řešit nějak rozsáhle nedostatek komunikačních zařízení v rodinách. Když byly školy zavřené na jaře, problém se týkal zhruba deseti dětí. To je něco přes jedno procento z celkového počtu více než 750 žáků, které v současnosti školu navštěvují. Základní školy jsou však teprve na začátku systému on-line výuky, ve kterém se střední školy ocitly již před necelými dvěma týdny. A tak je možné, že jejich žáci budou čelit podobným problémům. https://cnn.iprima.cz