Matka napsala synovi dopis jako vyznání na jeho chování před odchodem do školy. Svými slovy otevřela oči stovkám tisíc rodičů

Rádio G6

Singapurská herečka Wong Li-Lin je pro mnohé vzorem správné výchovy dětí. Nedávno se svým synem uzavřela smlouvu o tom, jak se k sobě budou vzájemně chovat a nyní přichází s novým počinem.

 

Na Instagramu sdílela dopis, který svému synovi napsala jako vyznání v návaznosti na jeho chování před odchodem do školy.

 

Velmi citlivě v něm vysvětluje, jak by měl přistupovat ke svému nitru a budovat v sobě nejen schopnost pracovat s vlastními emocemi, ale také s empatií vůči ostatním. Z jejího příkladu lze odvodit základní pravidla, jejichž pomocí lze rozvíjet všímavost a emoční vyspělost.

 

Jak dětem představit svět zdravých emocí

 

Schopnost všímavosti vůči okolí i skutečným vlastním potřebám lze u dětí rozvíjet několika technikami. Nejdříve je však nutné jim vysvětlit problematiku v takové formě, které porozumí. Právě proto je důležité, aby dětem svět zdravých emocí a přístupu k ostatním lidem vysvětlovali rodiče, kteří jsou schopni se vyjadřovat tak, aby dosáhli maximálního porozumění. Wong Li-Lin zvolila v tomto směru velmi pěkné přirovnání myšlenkových zlodějíčků, kteří odvádějí pozornost člověka od podstatných věcí snahou o naplnění tužeb.

 

Jak sama říká – lidské tělo má 6 takovýchto zlodějíčků – oči, uši, nos, jazyk, tělo a mysl, kteří chtějí vždy více dobrého a vyhýbat se zlému. Jenže skutečný život vyžaduje rovnováhu všeho, proto skutečně vyspělý člověk neposlouchá rady těchto zlodějíčků a je k sobě vždy spravedlivý. Tento příměr je jedním ze způsobů, jak děti připravit na skutečnost, že se budou muset celý život vyrovnávat s emocemi, který vyplývají z tužeb. A pomoct jim mohou právě techniky, jež podporují všímavost.

 

Zdroj obrázku: Pixabay

Techniky pro podporu dětské všímavosti a koncentrace

 

Práce s emočním světem dítěte je vždy náročná, lze jej však postupně trénovat k lepšímu pomocí následujících technik.

 

Poslouchání zvonu

 

Rozezvoňte zvonek a nechte děti poslouchat jeho vibrace. Musí být velmi potichu a naslouchat – jakmile není slyšet žádný zvuk, mohou se přihlásit.

 

Identifikace emocí

 

Nechte děti, aby se pokusily popsat všechny emoce, které aktuálně cítí. Poté s nimi proberte jejich intenzitu a příčinu, která je vyvolala. Následně jim vysvětlete, že je v pořádku tyto emoce cítit, ale že jimi nemusí být ovládány.

 

Přestávka pro mozek

 

Tato technika je důležitá zejména u starších dětí, které již mají povinnosti a mohou trpět stresem z písemek nebo zkoušek. Naučte je dát svému mozku pauzu, tzn. na chvíli se ve své činnosti zastavit a uklidnit hlubokými nádechy. Dechové cvičení by měly provádět 3-5 minut. Podobnou technikou je možné dosáhnout uvolnění před spaním – položte dítěti na bříško měkkou hračku a nechte jej se několik minut soustředit pouze na to, jak hračka při nádechu stoupá a při výdechu klesá.

 

Zdroj obrázku: Pixabay

Všímavost při běžných činnostech a důraz na smysly

 

Při procházce nebo jídle nechte dítě, ať vše důkladně prozkoumává. Tichá procházka přírodou je ideální k identifikaci jednotlivých zvukových či zrakových vjemů, u jídla se jedná především o chuťové nebo pachové, ale také hmatové.

 

Učte děti vděčnosti a laskavosti

 

Při každé příležitosti dětem ukazujte, jaké jsou správné projevy vděčnosti, laskavosti, či sympatie. Jednodušeji si tento behaviorální vzorec zapamatují.

 

 

zdroj: https://tajemnaasie.cz