V 95 letech zemřel herec Karel Fiala, hvězda operety a Limonádový Joe

Ve věku 95 let zemřel herec Karel Fiala. Nehynoucí slávu mu přinesla filmová role Limonádového Joea. Ač jinak původně vyučený kominík u filmu spíše jen paběrkoval, byl jednou z našich největších operetních hvězd. Působil především na prknech Hudebního divadla Karlín.


Herce a zpěváka Karla Fialu, narozeného 3. srpna 1925, mají diváci spojeni především s rolí Limonádového Joea ze stejnojmenného snímku. „Na Limonádníka vzpomínám rád, nevadí mi, že mi ho lidé přišpendlili na celý život,“ komentoval zdánlivé prokletí své nejslavnější role.

Málokdo ví, že roli slavného pistolníka, která mu změnila život, „vyfoukl“ Fiala jinému filmovému elegánovi Jiřímu Kodetovi – a to mu tehdy bylo už 39 let. Jako hvězda karlínské operety byl však Fiala pro režiséra Oldřicha Lipského v roce 1964 tím pravým typem milovníka se sladkým úsměvem, kterého do své jedinečné parodie westernů na motivy knihy Jiřího Brdečky potřeboval.

Herce a zpěváka Karla Fialu, narozeného 3. srpna 1925, mají diváci spojeni především s rolí Limonádového Joea ze stejnojmenného snímku. „Na Limonádníka vzpomínám rád, nevadí mi, že mi ho lidé přišpendlili na celý život,“ komentoval zdánlivé prokletí své nejslavnější role.

Málokdo ví, že roli slavného pistolníka, která mu změnila život, „vyfoukl“ Fiala jinému filmovému elegánovi Jiřímu Kodetovi – a to mu tehdy bylo už 39 let. Jako hvězda karlínské operety byl však Fiala pro režiséra Oldřicha Lipského v roce 1964 tím pravým typem milovníka se sladkým úsměvem, kterého do své jedinečné parodie westernů na motivy knihy Jiřího Brdečky potřeboval.

Western Limonádový Joe aneb Koňská opera. Diváci se smáli, ale natáčení tak snadné nebylo.
Do bílého se znovu oblékl v roce 2007, kdy měl v divadle premiéru muzikál Limonádový Joe.

Filmové zpracování „koňské opery“ v kinech zhlédlo 4,5 milionu diváků, další miliony se bavily při nesčetných reprízách v televizi. Divadelní hra se dočkala čtyř desítek nastudování. Ve dvou se objevil i Karel Fiala, když v roce 2001 v ABC poprvé ztvárnil otce Kolaloku. O pár let později se v této roli objevil i v karlínské verzi, kde opět houstl dým v Trigger Whisky Saloonu, ďábelský Horác kul pikle, Tornádo Lou snila o svém šampionovi a panenská Winnifred čelila nástrahám.

Fiala se narodil v Ostravě.  „Do pěti let jsem vyrůstal v Hrušově, pak jsme se přestěhovali do Chuchelné na Opavsku, kde tatínek získal místo kominického mistra. Měli jsme se moc pěkně, všeho dost, ale pak přišel Hitler a zabral území. Utekli jsme zpátky do Ostravy. V Hlučíně jsem chodil do primy gymnázia, pak jsem přešel do Ostravy,“ vzpomínal herec.

Prý nechybělo mnoho a vydal se v otcových šlépějích. Kominíkem se totiž skutečně vyučil, ovšem když vymetal na ostravských střechách, slyšel ho zpívat znalec a doporučil jej na zkoušku ze zpěvu. „Když jsem šel ke školníkovi s potvrzením, že jsem komín vymetl, zastavil mě profesor zpěvu a ptal se mě, jestli jsem to já tak halekal na střeše. Když jsem přikývl, nabídl mi, že mě připraví na zkoušky na konzervatoř,“ líčil Fiala chvilku, která zásadně ovlivnila jeho život.


O rok později začal studovat v Praze a nakonec úspěšně absolvoval operou Prodaná nevěsta. V hledišti náhodou seděl i šéfdirigent Národního divadla, kterému se jeho výkon natolik zalíbil, že mu nabídl pozici eléva na první scéně. Na jejích prknech se mu ale pro velkou trému nedařilo a následoval rychlý vyhazov.

Jeho talent však oslovil Oldřicha Nového, tehdy uměleckého šéfa Hudebního divadla Karlín. Ihned vycítil, že Fialovi bude mnohem více než klasická opera sedět zábavnější opereta. „Byl to nesmírně noblesní pán a ihned jsme si padli do oka. Do měsíce jsem zpíval Cikánského barona,“ přiblížil počátky úspěšného působení Fiala, který z Karlína odešel až začátkem 90. let.

Byl tenor, skvěle zpíval, výborně hrál a navíc dobře vypadal, a tak jeho operetní hvězda stoupala. Zazpíval si všechno, po čem toužil, celý světový repertoár operetních špiček.

V karlínském divadle během čtyř dekád snad nebyl muzikál, v němž by Fiala neměl jednu z hlavních rolí. Jako tenor hrál skoro samé „klaďasy“ a milovníky, nejraději měl prý Tonyho z West Side Story. „To představení mělo takovou atmosféru, že lidi skoro nedýchali,“ vzpomínal herec, který „celá ta léta vyznával lásku nějaké ženské na jevišti“. Vášnivý polibek představitelce titulní role Rose Marie ostatně přinesl Karlu Fialovi i lásku jeho třetí ženy – Věry Vlkové.

Superrole? Beru to jako osud

Zpěvákovi a tenoristovi Fialovi v roce 2013 udělili cenu Thálie za celoživotní přínos v oboru muzikál. A na festivalu Febiofest v roce 2015 převzal medaili, kterou si krátce předtím v České mincovně v Jablonci nad Nisou vlastnoručně vyrazil. Stal se tak prvním na sérii věnované hvězdám stříbrného plátna.

„Dodnes nevím, jestli byla lepší jediná superrole, nebo hodně průměrných. Beru to jako osud,“ svěřil se jednou herec, který jinak u filmu spíš paběrkoval.  Hrál třeba Dalibora v přepisu Smetanovy opery, objevil se v pohádkách Dařbuján a Pandrhola a Labakan nebo dramatu Martina Friče Povodeň, po Limonádovém Joeovi ale dostával před kamerou příležitost hlavně v televizi.

Karel Fiala byl znám i pro svou dobrou kondici, udržoval si ji do vysokého věku. „Od čtrnácti let jsem hrál tenis, dokonce závodně za Lokomotivu Praha. Myslím si, že to sehrálo velikánskou roli, mám naběháno hodně kilometrů,“ prozradil jednou nestárnoucí optimisticky naladěný elegán.

Fiala měl čtyři syny, jeho vnučkou je herečka Národního divadla

Zdroj: https://www.idnes.cz