I když měla pojištěnou hypotéku, přesto o byt přišla , Jak je to možné ? …

Klienti si vzali hypotéku. Pro případ, že by ji nemohli splácet, si zřídili pojištění pro případ invalidity. Když se to stalo, pojišťovna, která byla propojená s bankou, jim však nároky na plnění odmítla, píše server iROZHLAS. Soudy invalidní klienty odmítaly s tím, že smlouvu s pojišťovnou má banka, ne oni. Koncem roku však Ústavní soud potvrdil, že kdo platí pojistné, měl by mít také práva

Petra Bradley splácela hypotéku na byt v Praze. Náhle vážně onemocněla. Kvůli těžkému astmatu a depresím jí stát před devíti lety přiznal po roční pracovní neschopnosti plnou invaliditu. Najednou neměla na splátky Hypoteční bance peníze.

Pro tyto případy si k hypotéce platila i pojištění. Zprostředkovala jí ho banka u spřátelené ČSOB pojišťovny. „V době, kdy jsem byla tzv. na neschopence, tak pojišťovna bez jakýkoliv problémů plnila. Ale v den, kdy jsem oznámila, že jsem plně invalidní, tak pojišťovna se k tomu postavila tak, že nemám nárok na pojistné plnění. A začal spor, v podstatě válka,“ popsala Bradley pro iROZHLAS.

Důvody pro odmítnutí pojistného plnění se podle Bradley postupně měnily, výsledek byl prý ale vždy stejný. Žena je přitom samoživitelkou nezletilé dcery. V průběhu sporů s bankou a pojišťovnou onemocněla leukémií. Její byt dala banka do dražby. Teď už jí nepatří, ale i s dcerou v něm stále žije.

„Invalidní důchod byl 4500 korun, nárok na sociální dávky nikde, tak samozřejmě nebylo z čeho ten úvěr splácet. Není možné před tím zavřít oči, odevzdat klíče od bytu a být bezdomovec,“ řekla Bradley.

Soudy žalobu smetly ze stolu

Pojistné sice platila, jenže pojištěná nebyla vlastně ona, ale Hypoteční banka. Podle iROZHLASU soudy její žalobu na ČSOB pojišťovnu smetly ze stolu s tím, že nemá právo takový spor vést.

Hypoteční banka je jediná, kdo se o peníze může soudit. To se nedělo, protože pojišťovna i banka jsou z jednoho koncernu ČSOB. Petra Bradly se tak snažila hledat spravedlnost na ústavním soudě, který jí dal minulý rok na podzim za pravdu.

 

„Bylo porušeno právo na spravedlivý proces té paní, která platila pojistné a žila v domnění, že v případě nějakého problému dostane pojistné plnění nebo alespoň soudy přezkoumají, zda má na ně právo, ale ona se se svým nárokem k soudnímu přezkumu vlastně vůbec nedostala,“ vysvětlil ústavní soudce Jaromír Jirsa pro iROZHLAS.

Nižší soudy tedy musí tuto i další podobné žaloby řádně projednat. „Konečně jsme na začátku a po devíti letech existuje spor mezi mnou a ČSOB pojišťovnou,“ poznamenává k tomu  Bradley.

ČSOB: Nebylo to účelové, ale věcné

ČSOB pojišťovna vylučuje, že by klientům plnění odpírala účelově. Vždy se prý opírá o věcné důvody. Podobné spory by se už ale opakovat neměly. „Banka a pojišťovna učinily opatření, aby se takovéto situace již neopakovaly a klienti v hromadném pojištění měli stejnou možnost domáhat se svých práv jako klienti s individuálními smlouvami,“ napsal v písemném prohlášení mluvčí pojišťovny Petr Milata.

Od prosince přislíbila klientům větší ochranu i nová legislativa. Podle České národní banky klade větší důraz na klienta a jeho zájmy. „Pojištění není možné nabízet, pokud klient nemá na takovém pojištění sám tzv. kvalifikovaný zájem, který se shoduje se zájmem pojištěného. V tomto případě banky,“ řekla pro iROZHLAS mluvčí Petra Vodstrčilová.

Všichni klienti se staršími smlouvami, kteří by se kvůli invaliditě dostali do problémů se splácením a zároveň neuspěli s uznáním pojistky, se nicméně podle ní mohou bránit žalobou. Cestu jim vyšlapala právě úspěšná stížnost Petry Bradley u Ústavního soudu.

Autor:

Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/pojistovna-invalidita-hypoteka-soudy-penize.A190306_104243_domaci_kuce

zdroj foto : https://www.etoptechnology.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *