Podvod za 2 sekundy: V Česku se šíří nový záludný trik

Nejvíce zákeřný je fakt, že toto nebezpečí číhá na každém kroku – v obchodech, restauracích, obchodních centrech a prakticky na jakémkoliv veřejném místě.
Podvod s QR kódem
QR kód se během posledních let stal běžnou součástí každodenního života. Skenujeme ho v obchodech, restauracích, u parkovacích automatů nebo třeba na plakátech ve městě. Ale právě tahle pohodlná technologie se stává novým terčem podvodníků. Stačí jeden rychlý sken a můžete přijít o své peníze.
Je to zákeřné
Podvod s QR kódem je velmi zákeřný, protože
na první pohled si ničeho nevšimnete
. Kód vypadá stejně, bývá na stejném místě, a tak ho naskenujete, například při nákupu v obchodě. Očekáváte, že získáte více informací o výrobku nebo slevu.
Jenže místo toho jste přesměrováni na podvodnou stránku nebo je vám automaticky otevřen návrh SMS zprávy, která má sloužit k potvrzení nějaké služby. Jediným kliknutím tak potvrdíte aktivaci například drahého týdenního předplatného.
Tyto SMS zprávy často vypadají zcela nevinně. Například „Potvrďte svou slevu. Odesláním zprávy získáte výhodu.“ Po jejím odeslání jste ale ihned přihlášeni k nějaké placené službě. A zrušení takové služby nebývá jednoduché.
Podvod s QR kódy v IKEA
Jeden taková podvod se odehrál v pražské pobočce obchodního domu IKEA. Zákazníci zde naskenovali QR kód na cenovce produktu, který je měl zavést na stránku s podrobnostmi o nabídce. Místo toho se jim ale v mobilním telefonu zobrazila připravená SMS, která po odeslání aktivovala placenou službu za 99?korun týdně. Mnozí zákazníci zprávu odeslali a uzavřeli tak smluvní vztah s neznámým poskytovatelem.
Podvodníci původní QR kód přelepili vlastním, na pohled identickým, ale vedoucím na podvodnou stránku. O případu informovala i televize Nova. IKEA následně začala QR kódy lépe kontrolovat.
Falešné QR kódy na parkovacích automatech
Parkovací automaty jsou dalším častým místem, kam podvodníci umisťují QR kódy. Někteří řidiči se nechali nachytat a naskenovali QR kód nalepený přímo na automatu, který
sliboval rychlou platbu mobilem
. Místo zaplacení parkovného se jim však otevřela automaticky generovaná SMS zpráva, která aktivovala drahé předplatné.
Letáky, billboardy a veřejná místa
Časté je také šíření QR kódů skrze plakáty a letáky umístěné na veřejných místech, často na zastávkách nebo v obchodních centrech. Tyto QR kódy bývají navrženy jako „soutěž o iPhone“ nebo „sleva 50?% na nákup“ apod.
Po jejich naskenování je uživatel často přesměrován na webovou stránku napodobující známou značku (mívají tvar adresy jako alza-akce.net, slevy-lidl.eu). Uživatel pak vyplní své telefonní číslo a potvrdí podmínky. V tu chvíli dojde ke zpoplatnění nebo k přihlášení do služby, která bývá velmi těžko vypověditelná.
zdroj: https://www.msn.com